Igen i zen: 4 blomstrende yogastillinger

Fra lotusstillingen til træet

En blid sol, en kølig brise, den søde duft af blomster – foråret trækker i dig. Blomster bliver du glad af, så ville det ikke bare være skønt at starte dagen med en blomstrende yogasession?

Disse 4 stillinger er ikke særlig svære, så de passer også perfekt, hvis du er nybegynder. Husk også at tænke på din vejrtrækning, som får dig til at slappe helt af til sidst. Er du ikke lige så smidig som vores model? Så gør det så godt, du kan. Undgå at presse dig selv. Namasté!

blog-yoga-03

Træets stilling

Træets stilling kaldes også Vrksasana (spørg os ikke, hvordan det udtales). Det er en af de første stillinger, du lærer som yogi. Også fordi træets stilling sender glade vibrationer gennem din krop og dit sind. Er hovedet fyldt efter en lang dag? Så skaber lotus igen indre ro og jordforbindelse. Har du ofte rygsmerter? Når du står på ét ben, gør du din ryg stærkere. Og så er det godt at vide, at denne position også er en ægte hjerteåbner. Med hænderne samlet foran brystet skaber du plads i din membran, så du har lettere ved at trække vejret. “A Tree a day keeps the doctor away!”

Sådan gør du:
Stå med samlede ben og tag et dybt åndedræt. Find et fokuspunkt længere fremme på gulvet. Stå på højre fod og tag venstre fod op på indersiden af skinnebenet. Eller helt op til inderlåret, hvis du kan. Pust ud og saml hænderne foran brystet, som om du beder. Lad dem hvile let mod brystet. Balancér på højre fod og træk vejret dybt. Stræk armene over hovedet, når du har fundet balancen.

blog-yoga-01

Lotusstillingen

En klassiker, man ikke kommer udenom! Lotusstillingen ser simpel ud, men for os vesterlændinge kan den godt være udfordrende. Fordi ryggen skal holdes helt rank til denne stilling, arbejder du samtidig på en god kropsholdning. Ligesom lotusblomsten er du også symmetrisk; dit bækken er åbent, og dine organer får al den plads, de har brug for, så de kan fungere optimalt.

Sådan gør du:
Sid ned på måtten.Tag nu dit højre knæ op til brystet og placér din højre fod på det venstre lår, så højt op du kan. Gør det samme med din venstre fod på dit højre lår og slap af i knæene. Gør din hals lang og læg hænderne på knæene. For at fuldende øvelsen lader du spidsen af din pegefinger og din tommelfinger berøre hinanden. Husk at slappe af og tænk over din vejrtrækning.

blog-yoga-02

Blomsterstillingen

Mere energi? Stærkere arme? Bedre balance? Så skal blomsterstillingen helt klart indgå i dit yogaprogram. Den er ikke svær at udføre, og den er også rigtigt god til børn. Fun fact: Hvis du laver øvelsen sammen med mange andre på samme tid, kan I lade fødderne møde hinanden og sammen danne en “ny” blomst.

Sådan gør du:
Sæt dig på enden med fodsålerne mod hinanden. Sørg for at sidde med rank ryg, tag en dyb indånding og løft så benene en smule. Balancér stillingen, så du hviler på halebenene, og kryds armene på tværs under dine ben. Dine håndflader skal vende opad.

blog-yoga-04

Sommerfuglestillingen

Ingen blomster uden sommerfugle. Det er derfor denne fine yogastilling absolut bør være en del af dit faste program. Stillingen virker afslappende på dit nervesystem og heler krop og sind. Du kan udføre den både siddende og liggende (hvis den skal være ekstra afslappende). Du kan lave den både før din yoga workout for “at lande”, men også som afsluttende øvelse, når kroppen skal slappe helt af.

Sådan gør du:
Sid på enden og træk hælene op imod bækkenet. Læg dig nu langsomt tilbage og hvil ryggen på måtten. Du kan putte en pude under ryggen, så du slapper endnu bedre af. Nyder du det allerede? Så placér dine arme lidt væk fra kroppen med håndfladerne opad. Er strækket på dine lår for meget af det gode? Så anbring to puder under knæene.

Så er du igen i zen.

BESTIL BLOMSTER

Annoncer

Image Alternative Text

Instagram blomstrer!